torstai 23. toukokuuta 2013

Lalinin kaupunki ja kotimatkalle

6.5.2013

Hyvin nukutun yön jälkeen pakkasimme rinkkamme ja kirjoittauduimme ulos hotellista. Kas kummaa ulkona sateli. Hyppäsimme taksiin ja hurautimme kohti Lalinin kaupunkia, mikä sijaitsee 55 kilometrin päässä Santiagosta.

Kävimme kaupungin kirkossa ja kiertelimme katuja. Lähetin postikortin veljelleni Tapiolle. Kaupunki ei ollutkaan ihan pieni eikä autio. Ihmiset kiiruhtivat kukin minnekkin. Pienoista ruuhkaa kaupungin kaduilla. Kerrostaloja ja liikennevaloja. Täytin isäni haaveen käymällä siellä.

Takaisin taksilla Santiagoon, jossa menimme matkatoimistoon tiedustelemaan lentoja. Kävi ilmi, että vasta illalla lähtisi lento kohti Madridia, josta voisimme jatkaa Helsinkiin seuraavana päivänä.

Päädyimme ostamaan kuitenkin junaliput Madridiin.  Juna lähtikin parin tunnin kuluttua, joten suuntasimme kohti rautatieasemaa.
Junamatkalla näimme aivan huimaavia maisemia. Kaunista maaseutua. Junanvaihto Ourazassa. Seitsemän tunnin köröttelyn jälkeen saavuimme Madridiin.

Majoittauduimme rautatien läheisyydessä olevaan hotelliin. Netin kautta varattiin lentoliput Berliinin kautta Helsinkiin, jonne saavuttiin hieman puolen yön jälkeen.

Olimme tehneet HIENON unohtumattoman reissun, mikä ei koskaan unohdu ja monesti sitä varmaan tulemme muistelemaan. Kävelimme läpi koko Pohjois-Espanjan, reilut 750 kilometriä 179 paikkakunnan kautta. Moni sen tekee, mutta kuinka moni yhtäjaksoisesti, se on eri asia. Ilmat olivat meille suosiolliset. Vaivanamme oli vain muutama rakkula ja vihoitteleva ”päärynälihas”, mutta niistäkin selvittiin hyvin ja sopukin säilyi.